Plakátok a szocializmusban

2010-01-30

Időutazás, amely a fiatalabbakat az ismeretlen múltba vagy saját gyermekkoruk homályos emlékei közé, idősebbeket a saját fiatalságukba kalauzolja.
Kétséget kizáróan valamiféle nosztalgia jellemzi az elmúlt rendszerre való visszanézést. Kinek jutna azonban eszébe, hogy a ’48-as fordulat a magyar reklámszakmát, vagyis az akkori plakátokat is mélyen érintette.



A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum kiállítása a magyar plakátművészetet veszi górcső alá, az 1940-es évektől az 1990-es évek elejéig. A megközelítőleg száz plakát időrendben van elhelyezve, így jól követhetők a változások, amelyeknek szakavatott értelmezését az egyes korszakokat tárgyaló táblák segítik. Hosszú ív ez a dohányáruk és tápláló gyógysörök plakátjaitól az utazási irodák reklámjaiig. Megcsodálhatjuk a bájos gyümölcsökkel reklámozott fagyasztott termékeket, vagy a bontott csirkét mint újdonságot hirdető plakátokat. Ugyanilyen tanulságosak, amelyek a rendszeres tejtermékfogyasztásra próbálják ránevelni a kedves fogyasztókat, és természetesen nem maradhattak ki a kozemtikumreklámozás hőskorát jelentő Fabulon-plakátok, vagy a klasszikus, ruhaféléket forgalmazó áruházláncok hirdetései sem.



A kor hangulatát számos kiállított tárgy is segít felidézni, a bambisüvegektől a babapiskótás dobozokon át a panel-lakótelepi szobasarokig. Az elengedhetetlen vetítésen pedig a televíziós reklámokkal ismerkedhetünk, ebben a műfajban újdonság az elektronikai berendezések megjelenése, a kék neonfényben forgó számítógépek, az irodában nélkülözhetetlen faxgépek, és az életmentő orvosi eszközök…
Bármely korosztály számára izgalmas kalandot nyújt tehát a kiállítás. Időutazás, amely a fiatalabbakat az ismeretlen múltba vagy saját gyermekkoruk homályos emlékei közé, idősebbeket a saját fiatalságukba kalauzolja.

A kiállítás megtekinthető 2010. április 5-ig.
Információ: http://www.mkvm.hu/

Kapcsolodó termékek

Ön elavult böngészőt használ! A jobb felhasználói élmény érdekében kérjük, frissítse böngészőjét.   Értettem